ШВЕДСЬКА КІРУНА - БЛИЗНЮЧКА КРИВОГО РОГУ
У шахтарському місті Кіруна на півночі Швеції ідбувся 19-й великий Конгрес TICCIH з вивчення та збереження промислової спадщини. Від України його учасниками стали доценти кафедри туризму та економіки Криворізького педагогічного університету Володимир Казаков та Вікторія Пацюк.
Крім участі в конгресі, наші земляки також ознайомилися з об’єктами промислового туризму в Кіруні, методикою організації екскурсій на діючі гірничі підприємства, технікою та методикою проведення таких екскурсій.
За словами науковців, подібність гірничих об’єктів Кіруни до Кривого Рогу дозволяє застосовувати отриманий досвід і в Україні, зокрема, в нашому місті.
Володимир Казаков поділився з «Пульсом» своїми враженнями від подорожі до Скандинавії.
Володимире, як ви потрапили на цей форум? Я знаю, що думку побачити, як розвивається промисловий туризм в інших країнах світу, ви виношували давно.
- Організація ТІССІН існує з 1973 року. ТІССІН переводиться як міжнародний комітет зі збереження індустріальної спадщини. Подібні конгреси проходять у різних містах світу. Перед цим охочих збирали в Чилі та Канаді. Але це дуже далеко. А тут Європа, доїхати простіше.
А головне, я давно хотів побувати саме в Кіруні. Це шведське місто - прототип Кривого Рогу. Хоча і набагато менше за розмірами та чисельністю людей (в Кіруні мешкає приблизно 18 тисяч людей - прим. авт.). Там є великі поклади залізної руди, такі ж само кар'єри, як і у нас, провалля, збагачувальні фабрики, хвостосховища, відвали та шахти.
Видобуток покладів залізної руди тут розпочався в 1900 році. Схожість з Кривим Рогом ще й у тому, що там теж розростається зона обрушення. У зв’язку з цим майже половину міста переносять на іншу локацію. Тобто будується зовсім нова Кіруна. І це ще не все, чим вона приваблює мене. Саме це місто зробило найсерйозніший крок у розвитку в Європі шахтного туризму.
Знаю, що у Кіруні не тільки спускають туристів у шахту, а й проводять численні заходи. Це так?
- Так, там на горизонті -540 створений підземний музей, де є кафе, зала для конференції та перегляду фільмів. Часті там і виставки гірничої техніки.
Шахта є власністю приватних осіб?
- Ні, вона в державній власності. Та шахта вирішила, мабуть, заробляти на цьому додаткові кошти. Кожного дня вона приймає по 200-300 туристів.
Крім того, у них не клітьовий, вертикальний, спуск, як в наших шахтах, а гвинтовий. Люди сідають не в кліть, а в автобус на 40 осіб. Далі він по спіралі, поступово, метр за метром, спускається під землю на нижню точку.
Це більш безпечно?
- Звичайно, це безпечніше. І навіть зручно. І ти не боїшся забруднитися, все стерильно. І жодних підписів про безпеку праці, жодних інструкторів. Все спрощено, тобто для людей.
Виходиш з автобусу, а там ілюмінація всюди, світ різних кольорів. Відчуття, що ти знаходишся глибоко під землею, проходить. Яскраві кольори, немов ти потрапив на свято.
Все можна фотографувати та знімати на відео. Гідами є працівники підприємства. До шахти є доступ для дітей шкільного віку.
А на якому горизонті ведуться роботи в шахті?
- На горизонті -320 ведеться активний видобуток залізної руди. У них теж постійно чути мікровибухи. Місто здригається від них.
Кар’єри теж бачили?
- Об’єкт промислового туризму №1 поблизу міста Елліваре - величезний мідний кар’єр AІTIK. Від Кіруни до кар’єру треба їхати 120 кілометрів на південь.
Загальна тривалість екскурсії з Кіруни становить 6-7 годин. Кар'єр доволі великий - довжина 3,5 км, ширина до 1,3 км.
Що там можна побачити цікавого?
- Що показують на кар’єрі: саму чашу з видової точки, величезний екскаватор з ковшем об’ємом 45 метрів кубічних. Після спуску на неглибокий робочий горизонт ділянку з проведенням вантажних робіт, де працює гігантських розмірів екскаватор, який завантажує породу в кузови величезних автомобілів фірм Komatsu та Caterpillar.
У гірничо-транспортному цеху екскурсантам дають можливість підійти та залізти в ці великовантажні автомобілі, побувати в кабіні Caterpillar.
Тобто екскурсантів не обмежують у пересуванні?
- Якихось спеціально обладнаних оглядових майданчиків на кар’єрі немає, увесь огляд ведеться з пагорбів обваловок технологічних доріг та ділянок.
Якогось великого контролю за туристами немає, екскурсанти вільні в своїх рухах, ніхто не бігає і не волає, куди можна, куди не можна. Все можна фотографувати та знімати на відео. За статистикою у літній сезон (травень-жовтень) кар’єр відвідують по 2-3 тисячі туристів на місяць.
Повернемося до конгресу. Ви розповідали учасникам про Кривий Ріг?
- Так, з боку багатьох науковців і промисловців ми відчули зацікавленість. Ми взяли з собою багато презентаційного матеріалу, так що показати було що.
Ви теж були у списку доповідачів? Яким досвідом ділилися?
- Переважно я розповідав про маршрути індустріальної спадщини, які пов'язані з Україною. Виділив 13 маршрутів, на яких йде видобуток кам'яного вугілля, заліза, марганця, вапняка, граніту, бурштину, газу та нафти.
Конгрес проходив у великому культурному центрі. Це абсолютно нова будівля. Там багато залів, в яких великі екрани. Ми коли виводили картинку, люди сиділи немов зачаровані. Україна - це дійсно велика скарбниця. Для багатьох це було відкриттям.
Ваша колега Вікторія Пацюк про що робила доповідь?
- Її доповідь була присвячена втратам індустріальної спадщини. Зокрема, тих об'єктів, які постраждали внаслідок російської агресії.
Нам потім говорили, що це жахливо і про це треба зараз кричати для того, щоб було багато зацікавлених людей у тому, аби після війни надати допомогу нашій країні у відновленні індустріальної спадщини.
Що винесли з подорожі до Швеції?
- У Швеції питання відвідування працюючих підприємств вирішено повністю. Екскурсії платні, вони добре інформаційно та логістично організовані, є спеціально підготовлені гіди.
Тобто промисловий туризм є, і це туризм на діючі підприємства. Це є фантастичним і реалістичним прикладом для Кривого Рогу. Отримані нами знання є важливими для розвитку промислового туризму в Україні та Кривому Розі, справи вивчення та збереження індустріальної спадщини з їх ревіталізацією для потреб громади та туризму.
Єгор Добридень
22.10.2025





